Google Analytics – Какво, Защо и Как?

В днешно време е абсолютно задължително да познаваме феновете си. Това обаче не винаги е достатъчно, защото трябва да знаем и как феновете ни реагират на блоговете, уеб сайтовете и съдържанието, което публикуваме. Един от най-добрите и евтини начини да намерим тази информация систематизирана е Google Analytics. Тази статия показва ползите на Google Analytics платформата като говорим за това какво точно представлява, защо да се възползваме от нея и примери как да го правим.

Нампоням, че всяко начало е едно малко или не толкова малко предизвикателство. Материята показва начин да се доберем до много данни, да ги интерпретираме и да помогнем на нашите блогове или уеб страници.

Expectation vs RealityГоворейки за данни в момента може да си представим нещата малко като от Матрицата – всичко пръснато навсякъде и почти сигурно е да се каже, че не ни говори нищо в момента. Няма как с първите крачки всичко да ни е наредено, подредено, познато и ясно. С няколко думи Google Analytics събира информация за нашите блогове или уеб сайтове и ни помага да я интерпретираме. Данните са на практика живи и резултати могат да се видят веднага. Напомням, че оптимизирането на проектите ни е един постоянен процес на проба, тест, напипване, докато не намерим решения, които вършат работа за нашето съдържание предоставено на нашата аудитория.

Какво е Google Analytics?

Google Analytics е безплатна платформа, която дава възможност да анализираме online проекти. Платформа, която ни показва систематизирана информация в 5 различни категории:

  • Real Time– данни в реално време, активни посетители, трафик от referrals, social AdWords
  • Audience– демографски и географски данни, интерси, технологии и др;
  • Acquisition– AdWords, SEO, Social (ефекти);
  • Behaviour– поток на поведението, съдържание, скорост и търсене в сайта;
  • Conversations– цели, електронна търговия;

Google Analytics ни помага да “Turn insights into action”. Може да ни предостави данни от уеб страници, блогове, програми и offline канали.

Защо да използваме Google Analytics?

Няма нужда да обяснявам. Изброените горе ползи са повече от достатъчно доказателство. Днешните потребители знаят, какво искат и кога го искат. Ако не успеем да го предоставим навреме, втори шанс може и да нямаме. Познавайки по-добре аудиторията си ще може да предоставяме все по-добре, по-точната информация на потребителите, които имат нужда от нея.

Опознай хората идващи до твоя уеб сайт!

Google Analytics ни показва възрастта, пола, интересите и много допълнителна информация за посетителите. Също така разбираме и от къде идват тези хора (географски). Пример в контекста на България- ако съдържанието ни се чете предимно от Пловдивчани, а ние насочваме статии и усилия към Бургазлии може би трябва да променим нещо J Имайки профил на аудиторията ни, ние можем по-добре да подбираме темите, стила на писане за съдържанието, дори и да избираме правилните продукти и услуги, ако продаваме. Това ни дава възможност да не се учим от грешки, а от информиран избор. (в доста от случаите това е по-евтино)

Google Analytics също събира и информация, която е по-техническа. Девелопърите от вас биха се интересували от вида на операционна система, браузър и например резолюция, която посетителите използват. Тези детайли ни помагат да оформим съдържанието на уеб страниците ни по оптимален за посетителите начин – тук вече говорим за User Experience.

Разбери кога идват.

Ако се замислиш, то наистина си е важно. Определено е хубаво и трябва да знаем кой и кога идва „на гости“. Когато знаем кога това се случва и с информацията от горната точка (за тяхното местонахождение) може да се подготвим подобаващо. Всеки хост иска добре да нагости гостите си със правилното съдържание по правилното време. Това ни дава информация за да избираме кога да публикуваме постове, да стартираме игри и промоции и генерално да ангажираме посетителите. В случаи, когато посетителите са от „неудобна“ часова зона може да прибегнем до помощта на насрочените публикации.

А от къде ли идват?

Интересно е и да се знае през кои канали достигат хората на сайта ви. Това могат да бъдат търсещи машини, сайтове, които са ви препоръчали или директни линкове по други сайтове.

Google Analytics ни показва точният дял на всяка една от тези групи. Таи информация може да насочи усилията ни в определени канали. Например ако видим, че много от посещенията идват от Facebook или тъй нареченият Social канал може да направим съдържание специално за тази група от посетители и да пуснем или увеличим рекламата в този канал. Ако разглеждаме търсещите машини (Google, Yahoo, Bing и др.) може да изберете най-популярната за вашите посетители и да направите повече в тази насока. Не на последно място идват препоръчващите ви сайтове. Ако това се наблюдава при вашата публика може да обмислите обмяна на линкове с конкретните партньори или други форми на колаборация.

А като дойдат, какво?

До сега разбраме кои са хората на сайта ни, разбрахме кога и от къде идват. Време е да разберем всъщност като дойдат, какво точно се случва. Това е особено интересно ако се занимавате с e-commerce и имате страхотен трафик, но той не си „говори“ с продажбите. (виждате поле за подобрение)

Ами .. Google Analytics и това ни показва. Показва ни къде се цъка най-много, показва ни и средната продъжителност на сесиите, показва ни и един интересен рейтиг – bounce rate*. Анализирайки тази информация могат да ти помогнат да задъриж аудиторията си възможно най-дълго, да ги накараш да отидат на местата, които искаш да им покажеш и като цяло да си намалиш bounce rate-а.

*Баунс рейт-а е процента от посетители на определен сайт, които си тръгват след като са видяли само една страница от него. Ако този процент се покачва, често се смята за сигурен знак, че тази страница е скучна или неподходяща за посетителите.

Интерактивно ли е съдъражнието ни?

На последно място тук, но не по важност, Google Analytics ни показва как и дали съдържанието ни ангажира посетителите. Дава ни възможност да се поставят различни линкове към една и съща информация, за да се измери кое е най-работещото решение за твоите посетители. Това в една по-голяма скала прилича на A/B split тестовете предложени от Google Analytics. Тези тестове представляват няколко версии (дизайн, вид съдъражние, подредба) на конкретна страница, като тук се изследва от коя версия ще се постигнат най-бързо/лесно целите зад кампанията – кое работи най-добре.

Google Analytics Audience

Нека вземем пример концерт и тази публика. Гледайки в масата почти никога няма да разберем конкретни техни навици и нужди. Какво харесват? Защо идват за твоето съдържание? Дали изобщо харесват концепцията ти или си най-лесно достъпен? Ако никога не направиш усилието да разбереш има риск да загубиш тези хора завинаги.

Google Analytics ти дава възможност да проследиш всяка крачка на посетителите ти. Така ще можеш много за тях и да ги опознаеш.  Ако го направиш използвйаки тази платформа, ще можеш да изготвиш стратегия, която да насочва държанието на потребителите ти. Ще имаш по-голям контрол над това кой къде цъка и защо там цъка. Така ще ги отведеш по-лесно до информацията, която искаш да им покажеш и ще продаваш по-лесно продукти и услуги.


Последни думи мъдрост

Google Analytics е абсолютно задължителен за начинаещи и професионалисти. Платформата дава достъп до тонове информация за неща, които те интересуват. Всички знаем Съдържанието е Кралят, но Контекста е Кралицата. Ние, като доставчици на съдържание, трябва да имаме контрол и над контекста, в който го правим. Google Analytics ни помага постоянно да подобряваме и двете.

Екипът на Импресто остава на разположение при всякакви въпроси.

Споделяйте тази статия за да информираме повече хора за тези възможности.

Важно: Споделената информация е релевантна само за WordPress.org блогове. Безплатни WordPress.com сайтове няма да могат да бъдат изследвани с Google Analytics. Когато всичко е настроено, на Google отнема между 12-24 часа, за да започне да доставя информация в Analytics.

Благодарности и източници:

http://www.google.com/analytics/

http://www.freedigitalphotos.net/

http://www.wpbeginner.com/

Няма коментари

Напишете коментар