Какво е Stealth Marketing?

В поредица от статии ще разгледаме различни видове маркетинг. Тук намирате интересни примери от българия и света с познати и не толкова познати техники за лесно използване и прилагане в бизнеса или ежедневието. Днешната статия е посветена на Stealth Marketing или маркетинга с многото имена познат още като: Undercover Marketing, Incognito Marketing. С две думи – скрит маркетинг.

Самият термин подсказва начина, по-който Stealth Marketing e предвиден да работи. Това обобщава всякакви техники да се рекламират продукти и услуги без консуматорите да забелязват намеренията на рекламодателите. Това е инкогнито маркетинг, целящ достигането до консуматорите и тяхното подсъзнание. Целта на скрития маркетинг е същата като на неговите братя и сестри (другите видове маркетинг)- да накара някой да усети нуждата от продукт или услуга. Да, ясно нали? Обаче всичко това трябва да стане БЕЗ директно да се казва или показва колко хубав е определен продукт и колко много трябва да си го купим. Стелт маркетинга загатва, стелт маркетинга намеква, стелт маркетинга те кара да се замислиш „Това не е ли яко? Това не е ли точно, каквото ми трябва?“

Защо се ползва? (Why)

Инкогнито маркетингът се харесва от маркетолози заради нетрадиционния начин, който кара хората да забелязват и говорят за промотираните марки. Стелт Маркетинг се счита за много ефективен и за това допринася начинът, по който комуникира съобщения, реклами и неосъзнатото им приемане от консуматорите и целевите групи. Когато хората не осъзнават, че нещо им се рекламира и промотира, те са много по-предразположени да слушат внимателно. Сетете се за едно момче в София на бул. Витоша и пресечката с ул. Неофит Рилски, събиращо пари и дарения за това и онова. Дори да мина там след година и го видя, първата асоциация винаги ще ми е „На този не му е чиста работата, подминавам.“. Независимо от намеренията и неговата цел аз осъзнато се затварям, докато минавам покрай него и не желая да приемам никакви съобщения. Същото нещо изпитвам, когато гледам телевизия и настъпи рекламен блок, винаги, наистина винаги, сменям канала. Това се случва, дори докато пиша тази статия и слушам музика в безплатната версия на Spotify- да, налага ми се да mute-вам честичко. В такива ситуации имам избора да не слушам, да не внимавам, да не приемам. Обаче  когато се прави добре, стелт маркетингът не дава такава възможност. Стелт маркетингът е създаден точно за хора като мен – съобщението стига до консуматорите и работи на подсъзнателно ниво.

Как се позлва? (How)

Стелт Маркетингът има много разновидности и се използва през различни канали на комуникация от филми до интернет пространството. В началото на 50-те се появява и една от много известните стелт маркетинг техники използвана в киносалоните. По време на прожекциите е бил вмъкван написа “Яж пуканки” („Eat Popcorn“). Това тогава довело до много високи продажби на пуканки без консуматорите да имат представа от къде всъщност се заражда тази нужда. Следват няколко добри примери за инкогнито маркетинга, които ще са ви добре познати, а за други ще си кажете: „а да“:

  • Продуктово Позициониране

Един интересен пример е от скорошното появяване на „50 нюанса сиво“ по кината. Там, Audi участват с продуктово позициониране наред с други марки. Главният герой е Г-н Грей. Млад мъж и успял бизнесмен – модел за подръжание. Грей е желан, секси и лесно вияе на хората около него. Те също искат да успеят, да приличат на него, да носят същите дрехи, да карат същите коли. Сигурно няма да ви изненадам, че всичките коли на Грей са нови спортни аудита и те не са там случайно. Грей небрежно живее живота, който много от нас също биха искали.

Но докато доста често виждаме продуктово позициониране, в този случай е интересно и какво се случва в последствие от цялостна кампания. Тази тяхна инициатива ражда страхотни идеи. Не били 50 възможните нюанси сиво за Audi, а само 12 :).

audi-12-shades-of-gray

 

  • Celebrity Marketing

Използването на известни личности за реклама на продукти и услуги е друг пример за стелт маркетинг. Звездите и хайлайфа винаги са ставали за отлични търговци на марки и продукти. Най-лесният начин за създаването на асоциации с марката за продукт или услуга е чрез представянето му с известно лице. Създадените асоциаци са между марката, продукта и лицето, което ги представя. Точно това се използва от множество компании- например, известен актьор или спортист подкрепя и използва даден продукт, с което се променя усещането за продукта пред останалите хора и целевата група.

monster-rossi

Това показва и примерът от предния параграф с Грей, но тук е мястото да ви разкажа и за авантюрата между енергийната напитка Monster и състезателя Валентино Роси. При тях Celebrity Marketing отива на едно по-високо ниво. Тяхната афера започва през 2009-та, където марката и състезателят обявяват споразумение на стойност 2,5 милиона евро. Това включва промени по дизайна и визуализацията на екипировката, мотора на Роси и множество участия в промоционални клипове на енергиината напитка. Историята не свършва там- тази година навлиза нов кен от серията на Monster в България. Новият продукт е изцяло посветен на откачения моторист, като има надписите „The Doctor“ и “VR – 46“ и един различен цитрусов вкус. Примерът с Роси освен Celebrity Marketing се превръща и в Portfolio Extension. Сега Роси няма само да се асоциира с кеновете на Монстър, а и със своята напитка.

 

  • Интернет тролове – измамни статии, съобщения, оценки на продукти и услуги

troll-facebook-comments

Има и други методи за използване на инкогнито маркетинг, начини, които са почти незабележими. Интернет тролове!? Да, това са особени същества присъстващи в Интернет пространството. Докато често ги свързваме с активност на тема политика и предизборни кампании, те присъстват и в не една и две маркетинг стратегии. Троловете се използват да публикуват противоречиви, провокиращи или извън темата съобщения във Фейсбук, форуми, блогове, коментари към вестникарски статии. Основната цел е да се предизвика емоционален отговор от други потребители, да ги провокира или тормози, или просто да попречи на нормалния тон на водения разговор. Често троловете са добри с камуфлажа и много трудно се различават от обикновени клиенти, ако става въпрос за коментари относно продукти и услуги. Най-объркващо е във форумите, където има толкова много информация и постове, че е почти невъзможно да отсееш правилната от истинската. Понякога хора публикуват статии, които на пръв поглед ни се струват критични, но реално те са реклама. Често се случва и подобни статии да започват с негативно изказване, докато през по-голямата част от четивото да са позитивни. Това се прави с цел камуфлаж, за да не е прекалено ясно и очеизваждащо, че това е поредният интернет трол.

За да онагледим ви показвам развитието на един определен коментар на страницата във Facebook на фирма набираща скорост в България. А. е много доволен от предлаганата услуга и благодари на фирмата. Самата фирма G. благодари за позитивния отговор, а В. само това чака, за да направи поръчка. Тук е и мястото да напиша, че се надявам и вярвам, че нито един от тези коментари не е тролски. Сигурен съм и че подобни комуникации съществуват и биха могли да бъдат най-истинските и позлезни за всеки бизнес. Но имайте предвид, че и А. и В. може да са точно това, което не искаме да бъдат и да ни подведат. Тро-ло-ло.

За какво да внимаваме

Много хора дори вярват, че използването на стелт маркетинг техники е сериозно нарушаване етичните норми.  Когато фирми целеустремено се опитват да подлъжат бъдещи клиенти, то тези практики се считат и за нелегални.

За това, каквото и да правим за нашите фенове и консуматори, винаги трябва да внимаваме да не прекрачим тънката червена линия. В случая на стелт маркетинга и техниките, които се прилагат, често могат да доведат до негативни настроения. Например хората няма да са разочаровани, ако видят продуктово позициониране в някой филм. Това би било различно, ако статия или съобщение е написано с идеята консуматорите да бъдат подведени и да направят покупка. Заради тези рискове, компаниите, които практикуват инкогнито маркетинг, правят всичко по силите си да не се разбира от никой.

Предизвикателство

Предизвикваме те да тестваш стелт маркетинг в твоето домакинство.

  1. Избери продукт, които купувате ежедневно.
  2. Намери негова алтернатива.
  3. Бъди звездата, която го използва.
  4. Бъди трол.
  5. Виж дали работи.
  6. Сподели с нас.
Източници

http://www.wisegeek.com/what-is-stealth-marketing.htm

Stealth Marketing

https://www.gomama.bg/

http://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/celebrity-marketing.html

http://www.motorcycle.com/news/monster-energy-to-sponsor-rossi-87849.html